Ja, så er vi der. Ida Wolden Bakke & Co hevet freidig styringsrenten i dag torsdag 7. mai til 4,25%.

Den negative effekten er brutal.
Byggebransje ligger med brukket rygg, Unge mennesker i etableringsfasen sliter enda mer, bedrifter med svak inntjening ser for seg konkursspøkelse osv. Bedrifter med god konkurranseevne vil selvsagt la sine kunder betale for de økte rentekostnadene. Følgelig medfører økt rente økt prisstigning, – altså det motsatte av hva intensjonen til Sentralbanken er.
Det meste av inflasjonen skyldes økte importpriser og ikke innenlands økt forbruk.
Venner: Glem årets lønnsoppgjør, LO har helt rett: Lønnstillegget er for mange spist opp i ett jafs.
Sverige har gjort det elegant: senket matmomsen og dermed minsket trykket på prisstigningen.
Hallo: Hvor er vi hen? Norge har den høyeste styringsrenten av alle land det er naturlig å sammenligne seg med.
Her er fakta på bordet:
- Sverige 1,75%
- Danmark 1,6%
- Finland 2,0%
- Tyskland 2,0 %
- Nederland 2,0 %
- Frankrike (ECB) 2,0 %
- Sveits 2,0 %
Hvorfor er forskjellen til Norge så dramatiske. Landet er vanstyrt!
Man lener seg endimensjonalt på den utdaterte og eldgamle økonomiske politikken til David Ricardo fra 1817. Norge har i løpet av krigen med Iran tjent ekstra et sted over 60 milliarder kroner på olje og gass. Den norske stat er stenrik, er lik onkel Skrue, og velter seg i penger, mens store deler av befolkningen er kjørt på felgen.
Pengebingen, Det norske oljefondet er på eventyrlige 21 000 milliarder kroner. Det er så mange nuller at du kommer helt ut av tellingen. Den økonomiske politikken som føres i Norge er helt ubegripelig for folk flest.
Minner om at Inflasjonen kan holdes i sjakk uten at man må heve renten!
