Denne proklamasjonen «All makt i denne sal» var det viktigste budskapet fra partiet Venstre i oppkjøringen til Venstres valgseier i 1884 og innføring av parlamentarismen.
Men hva er realitetene i dagens politiske Norge. Akk! Stortinget har som en kuet hund delegert beslutninger om rentenivået i kongeriket til Sentralbanken.
Dette er en klar uthuling av demokratiet!

Bilde illustrerer dagens parlamentarisme og den delegerte norske skandaløs rentepolitikken!
Virkeligheten er at Ida Volden Bakke og hennes trosfeller er blitt gitt enerett til rentefastsettelsen. Vær klar over at disse personene er byråkrater og teknokrater og ikke folkevalgte!
Det bakenforliggende poeng er at Stortinget selvfølgelig har vært klanderverdig feig. Å fastsette styringsrenten er selvsagt en ubehagelig oppgave, og da er det bekvemt for Stortinget å frasi seg dette ansvaret. Engstelsen hos de 169 folkevalgte er at dersom de foretar upopulære beslutninger om renten, så vil de svi for dette ved neste valg. Frykten for å tape velgere gjør at det er såre behagelig at et ikke-parlamentarisk organ tar støyten. De behøver ikke å stå til rette for velgerne. Vi ser nå også resultatet Arbeiderpartiet med Gahr Støre i spissen har lovt den norske borger mer penger igjen i lommeboken.
Realiteten er at økt rente som er bebudet i mai eller juni spiser opp lønnstillegget i vårens lønnsoppgjør!
Dette har Støre ikke kontroll over! Han kan toe sine hender. Politikerne hevder eplekjekt med jevne mellomrom viktigheten av å legge et «helhetlig perspektiv» til grunn i den økonomiske politikken. Dette blir totalt meningsløst!
De har frasagt seg kontrollen over renten. Stortingets Finanskomité er rette instans for fastsettelse av styringsrenten.